„Unul dintre cele mai importante hub-uri de reconstrucție a Ucrainei, după finalizarea războiului va fi România. Iar România trebuie să fie de această dat pregătită logistic pentru acest hub. Am un proiect comun cu premierul Bulgariei, pe care l-am discutat cu președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, să luăm din banii pentru mobilitate de la Comisie și să mai facem un pod, și rutier și feroviar, peste Dunăre, la Giurgiu”, a spus Marcel Ciolacu.
„Trebuie să realizăm că Portul Constanța este strategic în momentul de față. Nu știu ce se va întâmpla cu Odesa. Mai există un port mai mic în Republica Moldova, Giurgiulești, și deja prin ministrul Transporturilor România și-a arătat interesul către BERD, pentru că acționarul majoritar la Giurgiulești este BERD, de a-l cumpăra statul român și de a-l dezvolta”, a precizat premierul la Digi24.
„Domnul ministru al Transporturilor a avut aceste discuții cu BERD. Așteptăm”, a adăugat Ciolacu.
BERD este proprietarul Portului Giurgiulești
Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) a devenit singurul proprietar legal efectiv al operatorului portului Giurgiuleşti la 7 mai 2021, pentru a asigura activitatea portului şi pentru a proteja interesele sale financiare.
Prin achiziţia acestuia, BERD îşi propunea să promoveze continuarea activităţii portului şi să atragă investitori internaţionali pentru a sprijini şi dezvolta în continuare acest activ de infrastructură esenţial, se arată într-un comunicat de presă al BERD, citat de IPN.
BERD a publicat atunci detaliile investiţiei sale în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti, activ strategic pentru ţară, într-un document în care descrie sprijinul său pentru proiect. Astfel, sprijinul a început în 1995, cu un pachet financiar de 27,5 milioane dolari SUA. Acesta consta dintr-un împrumut şi din investiţii de capital, oferite companiei mixte Terminal S.A., care a încheiat un acord de concesiune cu Guvernul Republicii Moldova în vederea construirii şi exploatării Portului Giurgiuleşti.
Angajamentul BERD a continuat cu o serie de restructurări financiare complexe pentru a ajuta proiectul să depăşească o serie de dificultăţi, inclusiv retragerea investitorilor iniţiali. Din 2014, operatorul portului Giurgiuleşti, cunoscut acum ca Danube Logistics SRL, compania sa mamă olandeză şi, indirect, BERD au fost supuse diferitor acţiuni. Respectiv, la 7 mai 2021, Banca a devenit singurul proprietar legal efectiv al operatorului portului Giurgiuleşti pentru a asigura activitatea portului şi pentru a proteja interesele sale financiare.