Numeroși români povestesc că încep să resimtă tot mai mult creșterea prețurilor la alimente, iar cheltuielile pe care le alocă acestora le dau motive de îngrijorare.
Unii se declară îngrijorați de sumele plătite la cumpărături și spun că le este dificil să înțeleagă de ce în urmă cu un an plăteau cu până la 20 la sută mai puțin pe aceleași produse. Alții încearcă să găsească soluții pentru a diminua efectele scumpirilor asupra calității vieții lor.
Explicațiile pentru scumpiri și ce ne așteaptă
Economistul Adrian Negrescu a explicat pentru „Adevărul” care sunt principalele cauze ale scumpirii alimentelor în România. El a precizat și ce ar trebui să știe consumatorul român pentru a-și gestiona mai bine bugetul alimentar într-o perioadă în care sunt așteptate noi scumpiri.
„Chiar dacă s-a menținut plafonarea adaosului comercial – o măsură pe care, sincer, o consider inutilă – prețurile au crescut și vor continua să crească, pe fondul majorării costurilor operaționale: de la scumpirea energiei, la creșterea cheltuielilor cu transportul și deprecierea cursului euro”, afirmă consultantul economic Adrian Negrescu.
Potrivit specialistului în economie, scumpirile vor continua și după 1 august, însă vor fi unele temperate, dintr-un motiv cât se poate de simplu: deja puterea de cumpărare a scăzut foarte mult, iar vânzările magazinelor s-au diminuat, astfel că nimeni nu va risca să transforme marfa în una nevandabilă.
„Pentru majoritatea românilor, probabil următoarele luni vor deveni o adevărată vânătoare de promoții – soluția prin care să cumpere mai ieftin. Magazinele vor miza pe discounturi, fidelizarea clienților și campanii promoționale, în speranța că își vor păstra clientela. Pentru cei foarte săraci, perioada următoare va semăna, din păcate, cu un fel de „Jocurile foamei”: scumpirea utilităților, a alimentelor și a traiului zilnic îi va arunca într-o cursă infernală pentru un trai decent”, spune Adrian Negrescu.
Românii vor fi nevoiți să își adapteze obiceiurile de cumpărare și vor alege tot mai des promoțiile și produsele mai ieftine, chiar dacă acestea pot fi de calitate mai slabă, afirmă economistul. De asemenea, comercianții își vor adapta oferta pentru a-și menține vânzările.
„Adaptarea la scumpiri va însemna optimizarea consumului, urmărirea promoțiilor și adaptarea meniului zilnic în funcție de ce se găsește la reducere în magazine. Comercianții, la rândul lor, vor fi presați de creșterea taxelor și de tot mai multe constrângeri fiscale, ceea ce îi va determina să-și reconfigureze ofertele: vor ieși pe piață cu produse mai ieftine, dar de calitate mai slabă, și vor căuta noi nișe pentru a genera vânzări”, concluzionează consultantul economic Adrian Negrescu.
Traiul chibzuit aduce cheltuieli mai mici
Românii vor fi nevoiți să își adapteze obiceiurile de cumpărare și vor alege tot mai des promoțiile și produsele mai ieftine, chiar dacă acestea pot fi de calitate mai slabă, afirmă economistul. De asemenea, comercianții își vor adapta oferta pentru a-și menține vânzările
„Adaptarea la scumpiri va însemna optimizarea consumului, urmărirea promoțiilor și adaptarea meniului zilnic în funcție de ce se găsește la reducere în magazine. Comercianții, la rândul lor, vor fi presați de creșterea taxelor și de tot mai multe constrângeri fiscale, ceea ce îi va determina să-și reconfigureze ofertele: vor ieși pe piață cu produse mai ieftine, dar de calitate mai slabă, și vor căuta noi nișe pentru a genera vânzări”, concluzionează consultantul economic Adrian Negrescu.
Un trai chibzuit ar putea diminua impactul pe care creșterea prețurilor la alimente, devenită o certitudine, îl va avea asupra vieții românilor. Specialiștii le recomandă acestora să își planifice cheltuielile înainte de a intra în magazine și să își stabilească un buget alocat cumpărăturilor, pentru a evita cheltuielile inutile și impulsive.
Un mijloc de a economisi bani este și compararea prețurilor și alegerea celor mai bune oferte pentru alimente similare. Promoțiile la produse pot fi și ele utile, atunci când sunt vizate cele de care românii au cu adevărat nevoie. Alegerea produselor de tip marcă proprii ale magazinelor, care de multe ori au aceeași calitate cu cele oferite de branduri mai populare, reprezintă și ea un mijloc de a face economii. Evitarea risipei alimentare poate reduce cheltuielile, la fel și achiziția produselor de sezon cum sunt fructele românești sau produsele locale.
Gătitul acasă poate fi mai ieftin decât mâncarea semi-preparată, cea din restaurante sau de tip fast-food, iar pentru alimentele neperisabile, un sfat oferit adesea este achiziționarea lor în volume mai mari. Întotdeauna o sticlă de doi litri de apă plată va fi mai ieftină decât patru recipiente de apă plată la 0,5 litri.










