Aceste concluzii sunt rezultate ale studiului International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2022, bazat pe date din 18 țări, inclusiv România. ICCS este un studiu comparativ internațional inițiat de către Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor Educaționale, cu scopul de a evalua competențele civice și pentru cetățenie ale elevilor de clasa a VIII-a și a folosit un chestionar special pentru elevii europeni.
Ce cred elevii români despre UE
Elevii au un sentiment puternic de apartenență europeană: 97% dintre aceștia se declară europeni, iar 94% sunt mândri de apartenența României la UE, ambele procente sunt mai mari decât media ICCS 2022 (95% respectiv 91%).
Mai mult decât atât, 82% dintre elevii români, față de 75% media ICCS, declară că au învățat într-o măsură ridicată și medie despre UE la școală, iar 78% dintre profesorii români se simt pregătiți să predea elevilor despre Uniune, față de 76% dintre profesorii aparținând celorlalte țări participante la studiul ICCS 2022.
O altă concluzie interesantă este că majoritatea elevilor români susțin libertatea de circulație în interiorul Europei: 96% dintre aceștia consideră că libertatea cetățenilor europeni să lucreze oriunde în Europa este benefică pentru economia europeană.
Ei susțin cooperarea între țările europene pentru protecția mediului: 94% dintre aceștia consideră că țările europene ar trebui să adopte reguli comune pentru protecția mediului.
O parte semnificativă a elevilor români se poziționează critic față de costurile instituțiilor europene (62%), față de influența pe care o au țările bogate asupra politicilor europene (70%) și față de influența birocraților europeni (61%).
Încrederea în instituțiile europene este mai mare decât în cele naționale: 69%, respectiv 68% dintre elevii români au încredere totală și ridicată în Comisia Europeană, respectiv Parlamentul European, și doar 44% investesc Guvernul român cu același nivel de încredere.
Elevii români se așteaptă să voteze la alegerile europene într-o măsură mai mare decât în celelalte țări participante la studiu: 77% dintre aceștia susțin că cel mai probabil vor vota la alegerile europene, față de numai 58% media ICCS.
Aproximativ jumătate dintre elevii români consideră că terorismul, sărăcia, șomajul, intoleranța religioasă, inegalitățile economice vor lua amploare pe viitor în Europa: 76% dintre aceștia consideră că vor crește diferențele economice dintre țările europene bogate și cele sărace.
Cei mai mulți elevi români sunt optimiști în ceea ce privește îmbunătățirea cooperării dintre țările europene (88%), întărirea democrației europene (79%), scăderea poluării (62%), îmbunătățirea accesului la serviciile de sănătate (75%) și reprezentarea femeilor în politică (76%) pe viitor, în spațiul european, mai arată studiul.
Concluzii: O lecție de maturitate
„Raportul european este o lecție de maturitate și încredere pe care ne-o dau adolescenții. Elevii înțeleg cetățenia dincolo de comunitatea sau țara în care trăiesc. Se percep ca cetățeni implicați într-o Europă în schimbare, într-o lume în schimbare. Ei înțeleg valorile democratice, instituțiile, problemele și propriile lor acțiuni în contexte interconectate, la nivel regional și global. Dovedesc maturitate și prin claritatea cu care sunt preocupați de problemele privind mediul, conflictele, migrația, disparitățile socio-economice, impactul sărăciei, șomajul”, consideră prof. dr. Cătălina Ulrich Hygum (foto), coordonator ICCS România.
Citește și: Flagrant cu mită de 3000 de lei la Primăria Slobozia! Cine este funcționarul intrat pe mâna DGA?