Poliția i-a dat dovadă pentru a putea conduce. Șoferul a fost sancţionat de zeci de ori pentru nerespectarea regimului de viteză
Din contră, după accident, el a primit din partea Poliției o dovadă (înlocuitor de permis) care i-a dat dreptul să conducă pe drumurile publice. A doua zi după tragedie, ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, declara referitor la acest șofer că a avut permisul suspendat de trei ori între 2018 și 2020 și că a fost amendat de zeci de ori pentru nerespectarea regimului de viteză.
Accidentul de la sfârșitul lunii iunie, care a avut loc în apropierea comunei ialomițene Sinești, a fost unul dintre cele mai grave din acest an, de pe șoselele din România, bilanțul fiind de 5 morți și 4 răniți.
Cu acea ocazie, autoritățile au declanșat Planul Roșu de Intervenție. Incidentul s-ar fi produs după ce șoferul unui autoturism care venea dinspre Urziceni ar fi intrat într-o depășire riscantă, cu încălcarea regimului de viteză pe acel sector de drum, și a lovit pe contrasens o mașină în care se aflau cinci bărbați din Buzău.
Mașina acestora a fost proiectată în alt autoturism. Trei dintre cei cinci buzoieni au murit pe loc, iar al patrulea, în timpul manevrelor de resuscitare. A doua zi, într-un spital din București, a fost declarat decedat și al cincilea ocupant al acestei mașini.
Șoferul suspectat de producerea tragediei se afla în mașină cu băiatul său în vârstă de 9 ani. Ambii au fost răniți și transportați la spital.
Într-o adresă din data de 17 august, Parchetul de pe lângă Judecătoria Urziceni a comunicat G4Media.ro că șoferul este urmărit penal pentru comiterea infracțiunilor de ucidere din culpă și vătămare corporală din culpă și că împotriva acestuia ”nu s-au dispus măsuri preventive (…) dat fiind faptul că în urma accidentului rutier, și conducătorul auto a suferit leziuni corporale care au impus internarea acestuia într-o unitate de spital.”
Conform aceluiași răspuns, în cadrul anchetei au loc, în această perioadă, două expertize – una medico-legală și una tehnică auto ”pentru stabilirea dinamicii producerii accdentului rutier”. ”Este posibil ca procurorul de caz să ia măsură preventivă după ce va primi rezultatul acestor expertize”, a declarat un procuror cu experiență, pentru G4Media.ro.
Pe de altă parte, internarea într-un spital nu exclude arestarea preventivă, arestul la domiciliu sau impunerea controlului judiciar față de o persoană suspectă de comiterea unei infracțiuni. În plus, aceste măsuri pot fi aplicate și după externarea din unitatea medicală. Astfel, în 2016, un bărbat care a comis un accident cu 5 morți, în Brăila, a fost arestat la domiciliu în timp ce se afla internat în spital, unde ajunsese rănit în urma incidentului. După externare, magistrații l-au arestat preventiv pentru 30 de zile.
Un alt detaliu din anchetă, dezvăluit de procurorii din Urziceni, indică și faptul că, după tragedie, șoferului prezumtiv vinovat i s-a acordat, pentru o perioadă, dreptul de a conduce: ”Ca urmare a accidentului rutier, conducătorului auto i-a fost reținut permisul de conducere, fiindu-i eliberată de organele de poliție o dovadă înlocuitoare a acestuia, cu drept de circulație pentru 15 zile, nemaifiindu-i însă prelungită exercitarea dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice.”
Parchetul de pe lângă Judecătoria Urziceni a refuzat să comunice identitatea șoferului, invocând faptul că numele și prenumele acestuia sunt date cu caracter personal.
Indulgența poliției și a Parchetului în acest caz vin în contradicție cu declarațiile de după accident ale ministrului de Interne, Lucian Bode conturându-i șoferului acuzat de tragedie portretul unei persoane care a încălcat în mod repetat legea și a reprezentat un pericol în trafic: ”(…) respectivul șofer care a produs accidentul a obţinut permisul auto, cred, în 2018. I-a fost reţinut în fiecare an: 2018, 2019, 2020.
A fost sancţionat de zeci de ori pentru nerespectarea regimului de viteză. Ei, pentru astfel de oameni, care, iată, produc adevărate tragedii, a omorât patru oameni (încă nu fusese înregistrat al cincilea deces n.r.) prin nerespectarea regimului de viteză şi intrarea în depăşire a unei alte maşini şi s-a întâmplat tragedia care s-a întâmplat. Pentru astfel de oameni sancţiunile sunt încă prea moi, deci prea blânde”.