Potrivit Digi 24 un angajat pe postul de șofer la Ministerul Transporturilor ajunge să ia în mână la final de lună 713 euro, aproape 3.600 de lei. Dacă șoferul ar merge însă la privat, salariul său ar fi cu aproape o treime mai mic.
Directorii de la diverse ministere sau de la companii precum Portul Constanța sau Metrorex câștigă mai mult decât dacă ar lucra la privat. Salariile la stat pot concura chiar și cu venitul unui CEO de multinațională. Acesta este cazul șefului Autorității Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei.
„Este o competiție neloială, o competiție care se desfășoară de ani de zile, pentru că salariile din mediul public sunt decuplate de la tot ceea ce înseamnă productivitatea muncii după care se măsoară salariile în mediul privat. Spre exemplu, în mediul public nu mai există niciun lucrător cu salariu minim pe economie”, spune Florin Jianu, președintele Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR).
În ultimii patru ani, salariul mediu brut a crescut atât la stat, cât și la privat, însă datele Comisiei Naționale de Prognoză arată că din 2018 și până în prezent salariile din sectorul public s-au majorat cu aproape 1.500 de lei, în timp ce privatul le-a mărit cu doar un pic peste 1.000 de lei.
Pe lângă salarii se mai adaugă primele, bonusurile sau sporurile. Nici în cazul acestora nu putem vorbi de o competiție loială între stat și privat.
În cazul funcționarilor publici, bonusul sau sporul, cum este denumit, este un drept din oficiu, pentru care nu trebuie să demonstreze vreun merit.
Din cauza acestor diferențe, mediul privat a cerut autorităților, în repetate rânduri, să stabilească niște criterii clare și să elimine discrepanțele între salariile oferite pentru același job. Oficial, în România, 1 din 4 angajați lucrează la stat.