Compania de ride sharing Uber și constructorul de autoturisme Hyundai au dezvăluit în aceste zile proiectul comun al unui model de autoturism electric aerian cu patru locuri, prototipul urmând a va fi operațional în 2023. Un pilot uman este programat să conducă taxiul zburător în intervalul de timp ce se va scurge până când companiile vor finaliza software-ul necesar pentru a controla vehiculul în mod autonom.
Hyundai este ultima mare companie ce anunță că va pune pe piață un taxi zburător pentru călătorii în orașe și în suburbii. Prototipul autoturismului zburător fabricat de Boeing și-a făcut primul zbor autonom în 2019 pe un aeroport mic din afara Washington D.C.
În octombrie, Hyundai l-a numit pe Jaiwon Shin, administrator NASA pentru o lungă perioadă de timp, să conducă divizia de taxi aerian nou creată. Partenerul Hyundai în proiect, Uber, a declarat că se așteaptă să aibă o rețea de taxi aerian în nu mai puțin de cinci ani. Uber are deja parteneriate cu producătorul de elicoptere Bell și cu producătorul brazilian aerospațial Embraer.
Experții spun însă că estimarea este ușor exagerată. William Crossley, profesor la Universitatea Purdue care cercetează proiectarea aerospațială, este de părere că, în condițiile în care ”lucrurile merg bine”, cel mai plauzibil termen de realizare a proiectului este de 10 ani.
Avizații sunt de părere că dezvoltatorii noii mașini zburătoare vor avea o mulțime de obstacole de depășit. Pe de o parte va trebui să fie dezvoltat un software optim pentru a zbura în deplină siguranță cu taxiurile aeriene. Pe de altă parte industria va trebui să determine designul adecvat al vehiculului, iar bateriile care alimentează taxiurile aeriene vor trebui să ofere o gamă mult optimizată față de cea existentă în prezent. Nu în ultimul rând companiile vor trebui să demonstreze că plimbările cu taxiul aerian pot fi o afacere viabilă.
Sanjiv Singh, profesor la Universitatea Carnegie Mellon și CEO al Near Earth Autonomy, un startup care dezvoltă software pentru taxiuri aeriene, nu se așteaptă ca acestea să fie viabile până când nu vor putea zbura autonom. ”Este scump să plătești un pilot uman”, a spus Singh, iar companiile, în opinia sa, pot deveni mai profitabile doar dacă pot înlocui un alt pasager în taxiul aerian.
Pe lângă aceste provocări, administrațiile naționale din domeniul aviației vaor trebui să certifice vehiculele, un proces care ar putea dura ani.