Rata de rentabilitate (RRR) a operatorilor de distribuție și transport din domeniul energiei, pentru perioada a cincea de reglementare, este de 6,94%.
Aceasta se va aplica din 1 ianuarie 2025 și va avea un impact cumulat pe cinci ani de 50-55 lei/MWh, reflectat în creșteri în factura clienților
Potrivit preşedintelui ANRE George Niculescu, „ANRE nu este o frână în calea investițiilor şi de aceea se introduce un principiu prin care sunt răsplătiţi și bonificaţi operatorii de distribuție care înțeleg nevoia de investiții și care chiar fac aceste investiții, prin acordarea a 1% în plus pentru stimularea investiţiilor”.
Astfel, Comitetul de Reglementare al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei a aprobat astăzi, 6 august, în unanimitate, noua rată reglementată a rentabilității capitalului investit aplicată la aprobarea tarifelor pentru serviciile de transport și distribuție ale energiei electrice și gazelor naturale, pentru a cincea perioadă de reglementare. Aceasta este 6,94%.
George Niculescu, președintele ANRE, a declarat: “Comitetul de reglementare a aprobat noua rată de rentabilitate de 6,94%. (…) Țin să vă precizez faptul că rata de rentabilitate pentru perioada a patra de reglementare a fost de 6,39%. Observăm o creștere. De asemenea, în principiile metodologice care sunt astăzi în proces de consultare publică, avem criterii prin care operatorii de distribuție, în funcție de nivelul de investiții pe care îl vor realiza în vederea dezvoltării rețelelor de distribuție, vor fi bonificaţi cu încă un procent.
Dacă ne uităm la valoarea minimă de investiții, care este de aproximativ 1,6 miliarde de lei pe an a tuturor operatorilor de distribuție, vedem că la această valoare se aplică rata de rentabilitate aprobată astăzi în Comitetul de reglementare de 6,94%. În cazul în care operatorii de distribuție își depășesc acest nivel minim de investiții, atunci vor fi bonificaţi cu încă un procent, valoarea devenind pentru diferență de 7,94%.
Vreau să vă spun din capul locului că Autoritatea de Reglementare nu este o frână în calea investițiilor operatorilor de distribuție în rețelele de distribuție de energie electrică și gaze naturale. De aceea, introducem acest principiu în consultare publică prin care răsplătim și bonificăm operatorii de distribuție care au înțeles nevoia de investiții și care chiar fac aceste investiții”, a spus șeful ANRE, potrivit Financial Intelligence.
Potrivit acestuia, pe joasă tensiune, cumulat pe 5 ani, creșterea în factură estimată este de 50 de lei/MWh. Această valoare se poate modifica în funcție de nivelul investițiilor operatorilor pe care le fac.
ANRE introduce o garanție de 5% din tariful de racordare
ANRE introduce și o garanţie pentru „responsabilizarea investitorilor din domeniul producţiei de energie, mai ales din surse regenerabile”, în cuantum de 5% din valoarea tarifului de racordare.
„Ordinul 53 din 30 iulie 2024 a fost îndelung dezbătut. Setează noi reguli în ceea ce priveşte racordarea la reţelele de distribuţie şi la reţeaua de transport pentru noi capacităţi de producţie cu putere instalată de 5 MW. Setează principiile pe bază de competiţie, alocarea făcându-se de data aceasta în regim concurenţial. De asemenea, introduce o garanţie în ceea ce priveşte responsabilizarea investitorilor din domeniul producţiei de energie, mai ales din surse regenerabile, dar a tuturor producătorilor de energie, în cuantum de 5% din valoarea tarifului de racordare“, a menţionat George Niculescu.
Potrivit acestuia, sunt reguli care doresc să stimuleze competiţia între producători, să seteze pe bază de concurenţă această piaţă.
Şeful ANRE a subliniat că aceste garanţii sunt introduse în vederea separării dezvoltatorilor de proiecte care au ca scop doar dezvoltarea proiectelor şi comercializarea lor de producătorii şi dezvoltatorii care doresc într-adevăr să investească în partea de producţie de energie electrică.
„Vrem mai mulţi MW racordaţi la reţele, nu mai mulţi MW pe hârtii.“, a adăugat George Niculescu.
El a subliniat că este pregătit un mini ghid cu toate detaliile cu privire la “ce au de făcut solicitanţii, care sunt atribuţiile şi obligaţiile operatorului de transport, modalitatea în care se fac aceste licitaţii de capacitate şi modalitatea de formare a acestei garanţii”.