În opinia Guvernului, o mașină scumpă este cea care depășește 375.000 lei, adică 75.000 euro, dacă facem un calcul la un curs de 5 lei/euro pentru a fi mai ușor de explicat.
Astfel, „taxa pe lux” este următoarea: la o mașină de 100.000 de euro, de exemplu, impozitul se ridică la 75 de euro (375 lei). Adică nici cât un plin de benzină dacă au un rezervor de 50 de litri (la mașinile scumpe astfel de carburanți se recomandă).
De ce?
Pentru că impozitul se plătește pentru diferența ce depășește 75.000 euro. Dacă ar fi mașină de 80.000 de euro, s-ar ridica la 15 euro, iar dacă e 200.000 euro la 375 euro.
IMPORTANT: Impozitul se plătește luând în calcul valoarea de achiziție.
În România mulți antreprenori își cumpără mașini scumpe pe firmă. Fac asta inclusiv politicienii. Asta pentru că au deduceri de TVA, la carburanți, reparații plus amortizare pe 4-6 ani. HotNews.ro a scris detaliat despre acest lucru în luna iunie.
Și aceste firme prin care au cumpărat mașinile respective vor trebui să plătească acea taxă pe lux, introdusă prin Legea 296/2023, care a și suferit o modificare la acest capitol, în sensul că acea taxă se va aplica până la 30 septembrie (s-a devansat termenul).
Între timp, în Monitorul Oficial a fost publicat formularul care trebuie completat de cei care au mașini scumpe (inclusiv case – dar nu discutăm despre acest subiect acum), respectiv Formularul 216. Acesta nu se află încă pe site-ul ANAF (la momentul publicării acestui text), fiind încă în „producție” la Ministerul de Finanțe: se ocupă Centrul Național de Informații Financiare (CNIF).