România a închis anul 2023 cu doar 48 de kilometri de noi autostrăzi realizate, și cu fantasmagorica promisiune a pesdistului Grindeanu pentru 2024: 250 km de autostradă și drum expres în folosință până la finalul anului. Dincolo de sarabanda promisiunilor, proprie fiecărui ciclu electoral, și de celebrul angajament “vom construi X km de autostrăzi dacă ajungem la Putere”, utilizat de fiecare partid cu o largheţe disprețuitoare, România rămâne după 34 de ani de democrație o țară a drumurilor de piatră și pământ, căreia intrarea în UE nu i-a adus decât provizorate prelungite dincolo de tarmenele maxime de garanție.
Potrivit unui raport din luna aprilie al INS, la finele anului trecut lungimea rețelei de drumuri publice din România totaliza 86.388 km, din care 17.677 km (20,4%) drumuri naţionale, 35.046 km (40,6%) drumuri judeţene şi 33.665 km (39,0%), drumuri comunale.
Statistic, din punctul de vedere al tipului de acoperământ, structura reţelei de drumuri publice înregistra 49,4% drumuri modernizate cu îmbrăcăminţi asfaltice de tip greu şi mijlociu, 23,9% drumuri cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere și 26,7% drumuri pietruite şi de pământ.
Acești indicatori trebuie coroborați cu trista realitate potrivit căreia, din punct de vedere al stării tehnice a drumurilor publice, 27,5% din lungimea drumurilor modernizate şi 39,4% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere au durata de serviciu depăşită. Dacă am mai adăuga și faptul că lungimea drumurilor judeţene cuprinde, la final de 2023, în proporţie de 51,5%, drumuri modernizate, 35,1% dintre drumurile comunale fiind drumuri doar pietruite, rezultă clar că, la 34 de ani de la evenimentee din decembrie 1989, românii călătoresc în continuare prin praful și pulberea promisiunilor unei clase politice preocupate doar de propășirea propriilor săi exponenți.
TĂRICEANU, CAMPIONUL PROMISIUNILOR NEONORATE
În urmă cu 2 decenii, Guvernul PDSR condus de prim-ministrul Adrian Năstase promitea că va construi 600 km de autostradă. La final de mandat, dăduse în folosinţă numai 115 km (19,16% din cât a promis). Guvernul Tăriceanu, care a urmat, a realizat doar 7%: 53 de km de autstradă din 800 promiși.
ROMÂNIA, CODAȘA EUROPEI ÎN MATERIE DE AUTOSTRĂZI
Din 2000 până în 2020, Guvernele României au promis 4.950 km de autostradă și au realizat 737 km. În anii următori s-a mers în acelaşi ritm ruşinos: 29 km în 2021, 53 km în 2022 şi 80 de km în 2023. România are azi doar 1.000 km de autostradă, în timp ce Ungaria administrează 1800 km iar Polonia 5116 km.
ZECI DE STRĂZI NEASFALTATE IN BUCUREȘTIUL ANULUI 2024
În București încă există zeci de străzi care nu au fost niciodată asfaltate. Pe unele din ele este imposibil să treci ca pieton fără să te murdărești, într-o zi ploioasă. Greu de imaginat, dar în toată țara, în anul 2023, erau peste 23.000 de kilometri de drumuri acoperite cu pietriș sau cu pământ.