Potrivit raportului, în 2022, Parchetul European a primit și procesat 3318 rapoarte de infracțiuni și a deschis 865 de investigații. În plus, judecătorii au acordat înghețarea a 359,1 milioane de euro în cadrul investigațiilor EPPO (față de 147,3 milioane de euro în 2021), ceea ce reprezintă de peste șapte ori bugetul organizației pentru 2022.
Câteva dintre cifrele cheie prezentate în Raportul anual, valabil până la 31 decembrie 2022:
- au fost procesate 3318 rapoarte de infracțiuni;
- au fost deschise 865 de anchete;
- 1117 investigații active, cu prejudicii estimate la 14,1 miliarde EUR;
- 16,5 % din investigațiile active (185) au avut legătură cu frauda în materie de TVA, dar reprezintă 47 % din prejudiciile estimate (6,7 miliarde de euro);
- 359,1 milioane de euro în ordine de înghețare acordate;
- 114 procurori europeni delegați în activitate;
- 217 membri ai personalului de la biroul central din Luxemburg.
Laura Kövesi, procuror-șef european:
„La un an și jumătate de la începerea activităților noastre, potențialul EPPO nu poate fi ignorat. În 2022, am demonstrat că EPPO are o capacitate fără precedent de a identifica și de a urmări fluxurile financiare volatile și aranjamentele juridice opace. Am demonstrat că viteza, eficiența și câștigurile în materie de informații obținute în cadrul investigațiilor conduse de EPPO fac ca metodele tradiționale de coordonare transfrontalieră să fie greu de concurat.
‘Suntem pe drumul cel bun, dar trebuie să facem mai mult. EPPO este departe de a-și fi atins întregul potențial. Dacă dorim ca EPPO să facă o diferență durabilă, avem nevoie de ajustări organizaționale și juridice. Acestea includ revizuirea Regulamentului EPPO și alocarea pentru cazurile EPPO a unor investigatori specializați și dedicați în domeniul fraudei financiare în toate statele membre participante’.
Detectarea fraudei este în creștere
Potrivit raportului anual, procurorii europeni delegați formează prima linie a EPPO, lucrând la nivel descentralizat în cele 22 de state membre ale UE participante. În toate statele membre, aceștia au aceleași priorități și pun în aplicare aceeași politică de urmărire penală, așa cum a fost definită de Colegiul EPPO. Acestea se concentrează asupra investigațiilor complexe, transfrontaliere privind infracționalitatea economică și financiară sofisticată, în special atunci când este implicată o infracționalitate organizată gravă.
În 2022, cea mai mare parte a cazurilor restante deschise de autoritățile naționale care au fost transmise către EPPO a fost procesată și au fost tratate toate rapoartele noi privind suspiciunile de fraudă provenind din toate sursele posibile. În total, au fost primite 3318 rapoarte de infracțiuni. Proporția rapoartelor provenite de la persoane private (58%) este foarte mare, ceea ce exprimă așteptările mari ale cetățenilor UE față de EPPO, în calitate de organism judiciar al Uniunii Europene.
O primă evoluție pozitivă în ceea ce privește nivelul de detectare a fraudei care afectează interesele financiare ale UE în unele state membre a putut fi percepută. În prezent, în cele 22 de state membre participante sunt inițiate mai multe investigații privind fraudele din UE decât media istorică dinaintea înființării EPPO. Acest lucru este vizibil în special în ceea ce privește partea de venituri a bugetului UE, având în vedere că o atenție sporită din partea unor autorități naționale începe să dea roade, precum și faptul că EPPO își folosește „vederea din elicopter” și capacitatea de a identifica legături care au rămas ascunse până acum.
- Operațiunea Admiral – EPPO descoperă grupuri de crimă organizată responsabile de o fraudă la TVA estimată la 2,2 miliarde de euro. Frauda de tip „carusel” în materie de TVA este cea mai profitabilă infracțiune din UE, care costă anual aproximativ 50 de miliarde de euro sub formă de pierderi fiscale pentru statele membre. Operațiunea Amiral a scos la iveală faptul că toate jurisdicțiile UE participante pot fi implicate, indiferent de locul în care se produc pagubele la un moment dat sau de locul în care acestea sunt detectate. De asemenea, a arătat ramificațiile internaționale complexe ale acestui fenomen grav de criminalitate financiară.
Cu toate acestea, există în continuare discrepanțe semnificative, care trebuie abordate pentru ca EPPO să poată produce o schimbare de durată, în special în ceea ce privește lupta împotriva fraudei transfrontaliere în materie de TVA, se mai arată în raportul anual de activitate al Parchetului European.
Cifrele din Raportul anual 2022 al EPPO sunt foarte încurajatoare, dar nu reflectă încă îmbunătățirea treptată preconizată a nivelului general de detectare a fraudei în UE. Având în vedere că primele proiecte finanțate în cadrul mecanismului de redresare și reziliență abia încep să fie puse în aplicare, ele nu reflectă nici creșterea volumului de interese financiare ale UE care trebuie protejate.
Revizuirea Regulamentului EPPO
Potrivit raportului, pentru a-și atinge potențialul maxim, Regulamentul EPPO trebuie să fie revizuit cât mai curând posibil în ceea ce privește mai multe aspecte critice. Dincolo de necesitatea de a simplifica complexitatea administrativă a EPPO, precum și de a corecta, de exemplu, regula privind înlocuirea parțială a colegiului său, EPPO trebuie să fie capabil să își exercite competența pentru infracțiuni precum contrabanda în aceleași condiții în toate statele membre participante.
În caz contrar, organizațiilor criminale li se oferă posibilitatea de a scăpa de cea mai puternică urmărire penală disponibilă prin simpla mutare a activităților lor în altă țară. În plus, normele privind cooperarea transfrontalieră între procurorii delegați europeni și, în special, regimul de autorizare judiciară a măsurilor de investigație fac deja obiectul unor clarificări în fața Curții Europene de Justiție, cu riscul de a se produce un regres în ceea ce privește acquis-ul UE în materie de cooperare judiciară.