Candidații calificați în turul doi de la prezidențiale au cheltuit împreună peste 60 de milioane de lei, adică circa 12 milioane de euro. George Simion a beneficiat masiv de împrumuturile făcute de Alianța pentru Unirea Românilor pentru a-i susține campania prezidențială.
Deși primește bani de la bugetul de stat prin subvenție, AUR a preferat să utilizeze fondurile luate sub formă de împrumut. Motivul: după campanie, banii se rambursează dacă un candidat a depășit pragul de 3%.
Contul de campanie al candidatului AUR, George Simion, a primit 14.2 milioane de lei de la partid. Proveniența banilor o reprezintă împrumuturile contractate de la persoane fizice sau instituții de credit. George Simion a contribuit cu 70.000 de lei din veniturile personale pentru această campanie prezidențială.
Partidul pe care îl reprezintă i-a transferat 23.9 milioane de lei, sume care vin tot din împrumuturi de la persoane fizice sau instituții de credit. Din cotizațiile membrilor AUR au fost virați 3 milioane de lei.
În total, candidatul George Simion a avut la dispoziție peste 40 de milioane de lei (peste 8 milioane de euro) pentru primul tur al campaniei prezidențiale, conform datelor raportate la Autoritatea Electorală Permanentă.
Raportările partidelor și candidaților ascund numele real al destinatarilor finali. Banii din contul de campanie sunt dați către o firmă intermediară care face plățile pentru promovarea online sau la televiziuni, fără a se cunoaște mereu destinatarul final, au avertizat analiștii electorali.
1.8 milioane de euro către trustul Realitatea PLUS
DBV Media House a primit nouă milioane de lei (1.8 milioane de euro) pentru campania lui George Simion pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, tv și presa scrisă.
Site-ul de investigații Snoop.ro a dezvăluit anul trecut că la aceeași adresă cu sediul DBV Media House își are sediul și fundația lui Maricel Păcuraru, omul care controlează postul de televiziune Realitatea Plus.
Acționar la firma DBV Media House este PHG Media Invest, societate comercială care aparține soției patronului Realitatea Plus, Daniela-Madi Păcuraru.
În campania de la europarlamentare, prin intermediul DBV Media House, AUR a plătit zece milioane de lei către Realitatea Plus.
Firma de casă a AUR pentru toate contractele cu presa este DGI Multimedia Design. Ea este deținută de Doina Grosu, activistă AUR, originară din Republica Moldova, cea care conduce „laboratorul de propagandă al AUR”. Prin intermediul acestei firme, banii partidului ajung la mai multe site-uri partenere.
Pentru propagandă online, materiale tipărite și alte servicii, prin firma Doinei Grosu au rulat peste 12.7 milioane de lei. Firma sa nu reprezintă destinatarul final, dar legea nu obligă partidul să precizeze care este traseul banilor, ci doar primul furnizor.
DGI Multimedia Design are contracte cu AUR și în afara campaniei electorale, ea apărând printre beneficiarii banilor din subvenție.
A doua firmă utilizată de AUR pentru a distribui publicitatea online este Thematic Digital SRL. Recent înființată, în 2022, societatea comercială îi are printre acționari pe Andrei Ursuleanu cu o treime din acțiuni, GetOnTop Advertising și Mediathlon SRL. Prima firmă este controlată de Gabriel Săndulache, iar a doua de Radu Budeș.
Site-ul termene.ro indică faptul că Săndulache controlează o rețea de firme.
Suma încasată de Thematic Digital SRL pentru campania lui George Simion este de peste 6.3 milioane de lei.
Avandor Labs, care s-a ocupat tot de promovarea online, are legături cu firma de consultanță care a lucrat anul trecut pentru Nicolae Ciucă. Există două firme Avandor, ambele avându-l printre acționari pe Marius Deak.
Acesta deține 46% din Avandor Labs, Georgiana Roată 46%, iar Roxana Stan are 7.5%.
Firma cu care a lucrat pentru PNL este Avandor Internațional. Firma din campania candidatului AUR a încasat 2.25 milioane de lei.
A patra firmă prin care au rulat bani pentru campania online a lui George Simion este Follow Digital Solutions. Firma este deținută de un cetățean moldovean, Nicolae Capcelea, membru AUR. Suma primită este de aproape 3.5 milioane de lei.
Site-ul Ecopolitic a încasat de la AUR 49.700 de lei pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală online. Iulian Ionescu deține site-ul și apare des ca invitat la Realitatea PLUS.
Nicușor Dan a mizat pe publicitatea online
Banii lui Nicușor Dan provin din împrumuturile de la persoane fizice sau juridice. Ca și în cazul lui George Simion nu se cunosc persoanele care l-au împrumutat în această campanie prezidențială.
Prima instituție care va avea acces la lista persoanelor care au împrumutat AUR și pe Nicușor Dan va fi Autoritatea Electorală Permanentă. Instituția nu este însă obligată să prezinte numele celor care au contribuit în campania prezidențială.
Nicușor Dan a strâns 19.88 de milioane de lei din împrumuturi de la persoane fizice, 200.000 de lei este un împrumut contractat cu o instituție de credit, iar 339.651 de lei sunt donații de la persoane fizice.
În total, peste 20 de milioane de lei.
Comparativ, candidatul independent Victor Ponta a avut la dispoziție peste 34.5 milioane de lei din împrumuturi. Nici în acest caz identitatea celor care au împrumutat candidatul nu este cunoscută.
Datele de la Autoritatea Electorală Permanentă demonstrează că Nicușor Dan și-a concentrat promovarea în mediul online. Ca și contracandidații săi, candidatul independent a utilizat o firmă care a distribuit publicitatea politică, astfel nu se cunosc destinatarii finali.
O firmă a primit 3 milioane de euro
Firma Terramin Mesh Marketing a primit 15 milioane de lei (3 milioane de euro), bani cu care s-a plătit publicitatea politică online. Societatea comercială a colaborat cu Nicușor Dan și în campania pentru alegerile locale din 2024.
Ea este deținută de un cetățean canadian Meshoulam Oren Benjamin și Maria Elena Popescu, fiecare cu 50%.
Baobab Studio SRL, firmă deținută de Cristian Matei-Movilă, are două contracte pentru campania lui Nicușor Dan. Primul este de consultanță, cu o valoare de 1.49 milioane de lei, iar cel de-al doilea este pentru cercetări sociologice, de 555.000 de lei.
Sondajele au fost făcute pentru campania lui Nicușor Dan și de Verifield, costul fiind de 267.750 de lei.
Puțin peste un milion de lei a plătit Nicușor Dan pentru materialele tipărite, firma cu care a avut contract fiind Athos Tipografia.
Fostul jurnalist Liviu Iolu, care în trecut a făcut consultanță pentru Mircea Geoană, a încasat pentru serviciile sale cu puțin peste 20.000 de euro.
Autoritatea Electorală Permanentă nu a publicat, până în acest moment, sumele utilizate în turul al doilea pentru Palatul Cotroceni.