Conform statisticilor, 1 din 10 copii din mediul rural nu frecventează nicio formă de învățământ și, în continuare, 180 de școli din România, toate în mediul rural, funcționează având grupuri sanitare în curtea școlii. Sunt școli care nu sunt racordate la o rețea de apă sau canalizare, precum și școli care în continuare se încălzesc cu lemne.
Imaginea este aproape dezolantă dacă e să privim și la rata abandonului școlar și a analfabetismului funcțional care este cea mai mare din Europa. Iar în aceste condiții, anul acesta Ministerul Educației a primit cel mai mic procent din PIB la nivel istoric.
În luna martie a acestui an, echipa Narada a vizitat școala din Sălcioara, un sătuc din Ialomița, unde a mai avut în trecut o intervenție pe infrastructură. Luând în considerare toate aspectele academice și sociale ale comunității, s-a simțit nevoia urgentă de a interveni. Astfel, provocați la un exercițiu de imaginație, elevii școlii au pus pe hârtie cum ar arăta școala lor de vis și, vara aceasta școala a fost transformată radical, în totalitate. Clasele au fost transformate astfel încât fiecare să spună o poveste și să devină medii de învățare primitoare, în care elevii să poată să-și manifeste abilitățile și să-și construiască fundația unui viitor educat.
Mai mult decât atât, elevii au fost supuși unor programe de învățare derulate pe tot parcursul anului trecut, pentru a învăța să-și gestioneze emoțiile – comunitatea din Sălcioara este una defavorizată, iar problemele de ordin familial și social îi pun în mare dificultate pe copii – și a se pregăti pentru viitor, prin cursuri de sustenabilitate a vieții și a viitoarei cariere.
Școala din Sălcioara arată acum cu totul altfel, tot mobilierul este nou și ultra modern, fiecare clasă are tehnologie, table magnetice, o tabla smart, videoproiectoare.
Transformarea școlii din Sălcioara este doar una dintre tacticile prin care fundația își dorește să-și atingă obiectivul, acela de a avea impact în viața a 500 de mii de copii până în anul 2030. Este felul în care organizația încearcă să creeze un model, un exemplu ce ar putea fi urmat de tot mai multe școli din mediul rural astfel încât, în curând, să poată construi mediul propice în care toți copiii să aibă șanse egale la educație.
„Ne-am uitat dincolo de a avea un spațiu pentru copii în care doar să vină la școală și să se simtă în siguranță, ci, mai degrabă la cum ar putea să arate un spațiu care să scoată ce-i mai bun din ei. Practic ne-am uitat la cum putem, dincolo de a da un mediu în care să-și depășească potențialul, să le deschidem orizontul în așa fel încât să-și construiască relații mai sănătoase și să descopere oportunități de carieră pe care altfel nu le-ar fi descoperit. E imposibil să vorbim despre educație și să nu vorbim despre provocările sociale sau de zonele vulnerabile și cum impactează ele”, declară Raluca Jianu, CEO.