La mijloc sunt 2,3 miliarde de euro, bani investiți până în prezent în proiectele deja finalizate sau aflate într-un stadiu avansat de execuție. Pentru finalizarea integrală a autostrăzilor, ar trebui alocate fonduri suplimentare, din bugetul de stat.
Gândită să lege regiunea Moldovei de Muntenia, Autostrada A7 începe la Ploiești, merge la Pașcani, iar mai apoi la Siret, la granița cu Ucraina.
Împărțită în mai multe tronsoane, care leagă orașe mari din sud-estul țării, șoseaua de mare vitează a rămas fără finanțarea europeană pentru porțiunile dintre Ploiești și Focșani.
Sunt în jur de 150 de km de autostradă, dar deja se circulă pe mai bine 60%. Ultimele două loturi rămase în lucru de la Mizil la Buzău ar urma să fie gata în următoarele luni.
Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: ”Noi din loturile care ies din zona de finanțare PNRR, aproape 70 la sută banii sunt deja consumați și rămân consumați de România prin PNRR, sunt loturile Buzău-Focșani, care sunt într-un grad de execuție 100 la sută. Noi am absorbit aproape spre 70% finanțare, deci s-a scos din PNRR doar diferența de 30 și ceva la sută, rest de executat și finanțat care va fi mutat pe alte programre europene în strânsă legătură cu Uniunea Europeană”.
Încălcarea legislației europene a dus la această situație
Din întreaga autostradă, Comisia Europeană mai acordă bani pentru loturile cuprinse între Focșani și Pașcani, unde pe anumite porțiuni constructorul a ajuns la 30 la sută.
Activiștii spun că s-a ajuns în această situație pentru că autoritățile române nu ar fi respectat legislația europeană în materie de achiziții publice.
Asociația Pro Infrastructură: ”În PNRR au 420 de km. Din totalul de 420 de km au rămas în PNRR 190, iar restul au fost scoși. Vestea proastă este că pentru acești km statul trebuie să facă rost de bani. O parte din acești kilometri nu prea mai au nevoie bani. O bună parte din loturile scoase din PNRR sunt spre final”.
În pericol rămân și 55 de km din Autostrada A 8, cunoscută și sub denumirea de Autostrada Unirii, care ar urma să conecteze regiunea Moldova cu Transilvania. Pe două secțiuni constructorul abia este la un stadiu de 10 la sută.
Speranțele rămân tot în fondurile europene
Fără bani europeni au rămas și 39 de kilometri din Autostrada Transilvania, între Nădășelu și Poarta Sălajului. Bani a pierdut și proiectul de modernizare a căii ferate dintre Arad, Timișoara și Caransebeș.
Pentru a continua lucrările pe aceste șantiere, statul, prin Ministerul Transporturilor, ar trebui să aloce mai mulți bani de la buget- însă e greu de crezut, având în vedere situație economică a țării.
Speranțe rămân tot în fondurile europene, astfel încât toate aceste lucrări să fie incluse în alte proiecte europene. În acest fel, finanțarea ar fi mai ușor de suportat, iar constructorii mobilizați să facă treabă.
O vestă bună vine însă pentru șoferii din centrul țării: în următoarele săptămâni autoritățile ar trebui să dea în trafic ultima bucată a drumului expres Craiova-Pitești, astfel încât să se circule în regim de autostradă de la Craiova la Constanța.











