”Chiar dacă în ultimul an prețul materiilor prime brute nu au mai avut creșteri semnificative, produsele finite care implică cheltuielile cu forța de muncă, cu utilitățile, cu transportul au continuat să se scumpească. Cel mai mare impact asupra costurilor de amenajare a spațiilor de birouri l-au avut costul cu forța de muncă – în condițiile în care în România vorbim anul trecut de o creștere a salariului mediu net cu peste 15% – și costurile cu materialele și echipamentele necesare. Un element important îl reprezintă și cheltuielile necesare pentru implementarea standardelor ESG, o preocupare din ce în ce mai des întâlnită din partea chiriașilor”, a declarat Andrei Ianculescu, head of project management Cushman & Wakefield Echinox.
În funcție de complexitatea proiectului, a materialelor și a soluțiilor utilizate, dar și a sistemelor tehnice și de securitate implementate, bugetele totale pot varia de la circa 700 de euro/metru pătrat până la peste 1.400 de euro/metru pătrat. Costurile cu lucrările de fit-out arhitectura și instalațiile (51%) și cu mobilierul (circa 30%) reprezintă cea mai mare pondere în costul total și au fost afectate cel mai mult de creșterea prețurilor. Sistemele audio-video si tehnologia de IT, precum și serviciile de project management și proiectare reprezintă celelalte componente ale costurilor totale pentru amenajarea spațiilor de birouri.
Un alt element care a avut impact asupra bugetelor alocate pentru amenajarea birourilor o reprezintă schimbările legislative, care impun noi norme în acest domeniu, cum ar fi obligativitatea sistemului de detecție incendiu în pardoseală, dar și nevoia de calitate și impact vizual, precum și alinierea la așteptările angajaților.
Presiunea pe costuri se va reduce pe măsură ce inflația încetinește, însă pe fondul incertitidinilor la nivel geopolitic care afectează mediul economic tendința ascendentă se va menține și în perioada următoare.