Curtea Constituțională(CCR) decis miercuri că este neconstituțională legea de aprobare a ordonanței din 2016 care prevedea că SRI poate fi organ special de cercetare penală și poate pune în executare mandatele de supraveghere tehnică în cazul infracţiunilor contra securităţii naţionale prevăzute în Codul penal şi a infracţiunilor de terorism. De asemenea, CCR a declarat neconstituționale articolele pe această temă din ordonanța amintită care este în vigoare și care a fost emisă de Guvernul Cioloș, în mandatul ministrului Justiției, Raluca Prună.
AUR, PSD și PNL, frăția complicilor!
”Cu majoritate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate (după conexarea celor trei sesizări cu același obiect formulate de Avocatul Poporului și, respectiv, de 51 de deputați aparținând Grupurilor parlamentare ale Alianței pentru Unirea Românilor, Partidului Social Democrat, Partidului Național Liberal, precum și de deputați neafiliați și un deputat al Grupului Minorităților Naționale) și a constatat că Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.6/2016 privind unele măsuri pentru punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică dispuse în procesul penal, precum și dispozițiile art.I pct.1 fraza a doua, art.II pct.1, art.IV pct.1 fraza a treia și art.IV pct.2 fraza a doua din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.6/2016 sunt neconstituționale”, se arată în comunicatul CCR.
„Ieri, Curtea Consituțională a anulat toate interceptarile făcute, din 2016-prezent, de Centrul Național de Interceptare a Comunicațiilor. Nu vorbim doar de dosarele de corupție aici, scapă toți infractorii cercetați pentru crimă organizată, interlopii, violatorii, tâlharii, hoții mărunți care au fost prinși pe interceptări. Presa controlata de gulerele albe nu vorbește despre decizia CCR de ieri. ”Totul este pierdut”, îmi spunea ieri un magistrat”, a comentat decizia CCR Ionel Stoica, comunicator specializat pe justiție și purtător de cuvânt al Primăriei Sector 1.
Ce îi deranja pe politicieni
Prevederile din OUG care au fost declarate neconstituționale și pe baza cărora SRI putea pune în executare mandatele interceptare sunt următoarele:
– art.I pct.1 fraza a doua (modificare Codul de procedură penală) :
De asemenea, organele de cercetare penală speciale pot efectua, în cazul infracţiunilor contra securităţii naţionale prevăzute în titlul X din Codul penal şi infracţiunilor de terorism, din dispoziţia procurorului, punerea în aplicare a mandatelor de supraveghere tehnică.
– art.II pct.1 (modificare Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară):
După articolul 30 se introduce un nou articol, articolul 30^1, cu următorul cuprins:”Art. 30^1. – (1) Semestrial sau ori de câte ori este nevoie, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sau unul dintre judecătorii anume desemnaţi de către acesta verifică modul de punere în aplicare în cadrul Centrului Naţional de Interceptare a Comunicaţiilor prevăzut de art. 8 alin. 2 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii, cu modificările şi completările ulterioare, a supravegherilor tehnice realizate de organele de urmărire penală.
– art.IV pct.1 fraza a treia (modificare Legea SRI):
Verificarea modului de punere în aplicare în cadrul Centrului Naţional de Interceptare a Comunicaţiilor a executării acestor supravegheri tehnice se realizează potrivit art. 30^1 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
– art.IV pct.2 fraza a doua (modificare Legea SRI):
Prin excepţie, organele Serviciului Român de Informaţii pot fi desemnate organe de cercetare penală speciale conform art. 55 alin. (5) şi (6) din Codul de procedură penală pentru punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică, conform prevederilor art. 57 alin. (2) teza finală din Codul de procedură penală.”