„În toamna anului 2020, ministrul Lucian Bode, predecesorul lui Cătălin Drulă la Ministerul Transporturilor, a inițiat OUG 139/2020 prin care statul, prin EximBank, a dat 300 de milioane de lei companiei Blue Air, bani pe care statul nu-i va mai recupera. Cătălin Drulă a dezvăluit că, la momentul respectiv (15 octombrie 2020), ministrul Finanțelor Florin Cîțu și-a luat concediu și nu a semnat hotărârea de guvern (HG 862/2020) privind garanțiile pentru acest împrumut. În locul său a semnat Sebastian Burduja, atunci secretar de stat, actual ministru al Digitalizării. Președintele USR a spus că statul nu va mai vedea niciodată înapoi acești bani din cauza garanțiilor fără valoare care au fost acceptate pentru acordarea acestui împrumut: „Șase aeronave vechi, care costă toate la un loc aproximativ 10 milioane de lei, și un teren în pădure, la Băneasa, care nu e construibil”, a explicat Cătălin Drulă”, se mai arată în comunicatul transmis de USR.
„Aici e treaba autorităților, să se uite cum s-au putut da acele garanții, să îl cheme puțin pe domnul Burduja să explice cum a semnat și a dat 300 de milioane de lei ale statului pentru șase epave și o pădurice. Cum s-a ocupat domnul Grindeanu în ultimele 12 luni de jobul pe care îl are? E nevoie de investigații, pentru că este un tun ce s-a întâmplat aici”, a spus președintele USR.
„Conform ordonanței din 2020, în acest moment, statul ar trebui să devină proprietar pe 75% din compania falimentară Blue Air. Această participație a statului ar fi trebuit gestionată de Ministerul Transporturilor. Cătălin Drulă a afirmat că „domnul Grindeanu, ministrul Transporturilor, adică și «ministrul zborurilor», ar fi trebuit să nu doarmă nopțile știind de această situație”.”, susține USR
Cătălin Drulă afirmă că Sorin Grindeanu știa de această situație, dar nu a făcut nimic:
„A mutat mortul din casa lui în altă parte, lăsându-i pe oameni să-și cumpere încă patru luni bilete pentru niște curse despre care știa că nu vor mai fi efectuate. Iar pentru asta trebuie să răspundă”, a afirmat președintele USR.
USR mai susține că, în luna mai, în legea de adoptare a acestei ordonanțe, Grindeanu și-a inserat prin PSD-iștii din Parlament un amendament care modifică gestionarul acestei participații a statului din Ministerul Transporturilor la Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS).
„Deci Sorin Grindeanu încă de acum patru luni s-a pus la adăpost printr-un amendament introdus în Parlament în legea de aprobare a ordonanței. Astfel, în momentul executării garanțiilor pentru împrumut ordonanța prevedea că Transporturile devin reprezentantul statului ca acționar majoritar Blue Air, o prevedere firească fiind o companie aeriană. Grindeanu a mutat mortul și participația statului va fi gestionată de AAAS, instituția care gestionează toate epavele tranziției. Deci Grindeanu știa ce urmează, dar n-a spus și românilor”, a mai declarat Drulă.
„Grindeanu avea o obligație de due-diligence, să nu lase oamenii să ajungă în situația asta disperată, blocați prin aeroporturi, cu banii dați. Erau niște obligații ale Ministerului Transporturilor stipulate în respectiva ordonanță, Ministerul are și un reprezentant în Consiliul de Administrație al Blue Air, tocmai ca urmare a acestui mega-împrumut dat de statul român, pentru a se asigura că lucrurile sunt în regulă”, a explicat Drulă.
În acest moment, compania este falimentară, afirmă președintele USR, iar „cuiul din coșciugul acestei companii” a fost poprirea pe toate conturile Blue Air. „Practic, statul a ținut această companie pe aparate. Iar aparatele au fost scoase din priză în mod bizar de către ministrul Mediului, Barna Tanczos, care apoi a răspuns negativ solicitărilor făcute de premierul Ciucă privind ridicarea popririlor”, a afirmat Cătălin Drulă.