Mai multe reclame video, vizionate de zeci de milioane de ori prin serviciile de căutare și YouTube ale Google, din Germania până în Portugalia, au prezentat-o pe Ursula von der Leyen, evocând presupusele ei calități de lider și angajamentul ei față de proiectul UE. Cu toate acestea, niciuna dintre reclamele care o promovează pe von der Leyen nu menționează faptul că întrega campanie ar aparține fie ei fie Partidului Popular European ca și cumpărători oficiali în registrul de transparență al Google.
În schimb, „MCC AdQuality”, o companie de consultanță cu sediul la Paris , a fost menționată ca entitate responsabilă pentru mesajele digitale partizane care susțin campania lui von der Leyen, numele companiei fiind ulterior schimbat în „MCC” în registrul de anunțuri politice al Google.
UE a adoptat recent noi reguli pentru a spori transparența campaniilor online , inclusiv obligativitatea ca atât candidații politici cât și partidele să dezvăluie cine a cumpărat mesaje partizane digitale pentru a se identifica în mod clar.
Deși von der Leyen nu candidează pentru a fi aleasă în Parlamentul European, ea este candidatul PPE la conducerea Comisiei, iar succesul electoral al acesteia ar putea deschide calea pentru a fi încoronată din nou de liderii UE în funcția de președinte al Comisiei.
Partidul Popular European al lui Von der Leyen este, de asemenea, semnatar al unui cod de conduită voluntar pentru viitorul vot al UE, care include angajamente de „a asigura transparența publicității politice și a mesajelor de campanie” și implică angajamentul de a nu difuza reclame politice prin intermediari, cum ar fi agențiile de publicitate, fără o atribuire corectă.
MCC AdQuality a cheltuit 69.300 EUR în total pentru 17 reclame din serviciile Google de la jumătatea lunii martie, când von der Leyen și-a anunțat campania pentru președintele Comisiei, conform datelor despre transparență ale companiei de tehnologie. Câteva dintre aceste reclame, care costă între 7.000 și 35.000 de euro fiecare, reprezintă unele dintre cele mai mari cheltuieli pentru orice reclame politice de pe Google din ultimele două luni în Europa, pe baza cifrelor companiei. Alți mari cheltuitori includ partidul politic de guvernământ Fidesz din Ungaria și Renew Europe, grupul politic liberal paneuropean.
Von der Leyen profită chiar de algoritmul pe care l-a incriminat
7 organizații nonprofit au criticat Google pentru că îngreunează analiza reclamelor politice și potențialele interferențe străine în serviciile sale digitale.
Asociațiile acuză faptul că Google afișează doar mesaje electorale plătite de la partide politice, aleși și candidați, fără a evidenția și reclamele venite de la alți politicieni și organizații nonprofit.
La începutul lunii mai, von der Leyen a avertizat cu privire la amenințarea interferenței străine și a amestecului în politica UE , prezentând-o ca o prioritate cheie în campania ei de realegere. Ea le-a spus companiilor de tehnologie că trebuie să respecte noile reguli ale rețelelor sociale ale blocului comunitar european, care includ obligația de a spori responsabilitatea și transparența cu privire la modul în care actorii politici operează în rețelele lor.
„Marile platforme digitale trebuie să își îndeplinească obligațiile de a pune suficiente resurse în acest lucru, iar decizia de astăzi arată că suntem serioși în privința conformității”, a declarat politicianul german unei audiențe la Praga la sfârșitul lunii aprilie.