Românii dau zilnic mii de comenzi pe cele două site-uri care au crescut suficient de mult în toată lumea în ultimii doi astfel încât să amenințe Amazon. Multe dintre comenzi sunt de haine, încălțăminte, accesorii, dar cele două site-ul comercializează tot felul de produse pentru casă, hobby-uri sau călătorii.
Produsele trimise sunt însă de o calitate îndoielnică, mărimile nu corespund, produsele vin cu defecte, materialele sunt proaste, iar după câteva purtări produsul trebuie aruncat. În acest fel, se contribuie la maldărele de produse textile ce ajung la groapa de gunoi în România și în întreaga lume. Returul este suficient de scump astfel încât să nu fie o opțiune de luat în considerare.
„Vă rog să mă ajutați: nu am primit nici până acum comanda mea făcută în 05.04.24 și plătita cu 130 lei care are numărul: (…). Contactul cu dvs, chiar al serviciului clienți este imposibil”, scrie cineva pe pagina de Facebook a Temu. „Wow!!!! Toți aveți probleme serioase cu serviciul clienți!!! Nu voi face cumpărături aici. Puneți-vă lucrurile la punct”, scrie un alt client la Shein. Majoritatea clienților se plâng că plata nu se poate face decât anticipat, cu card bancar, dar și că serviciul clienți nu poate fi contactat în cazul unor probleme.
ANPC face controale
În aceste condiții, și Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a început o acțiune de verificare a celor două site-uri. „Acţiunea se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianţilor, în relaţia cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al acestora, respectiv potenţiale încălcări ale legislaţiei orizontale privind siguranţa produselor şi protecţia consumatorilor (reduceri neautentice) şi practici agresive – interfeţe manipulatoare, vânzare sub presiune, recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu, dar şi alte aspecte (de exemplu, legate de siguranţa produselor)”, potrivit unui comunicat.
ANPC sfătuieşte consumatorii să se informeze cu atenţie, înaintea achiziţionării unui produs, asupra caracteristicilor, preţurilor afişate, costurilor de livrare, informaţiilor despre comerciant sau modalităţilor de plată disponibile.
În cazul unei probleme, consumatorii trebuie să încerce o rezolvare directă cu operatorul economic, pe cale amiabilă. Dacă acest lucru nu funcţionează, se pot adresa ANPC, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României și Centrului European al Consumatorilor din România, pentru operatorii cu sediul în alte state UE. Autoritățile nu pot face însă prea mult când e vorba de magazine din afara UE.
Industria modei, printre cele mai poluante
Fast-fashion sau industria modei rapide, care produce haine ieftine pe care oamenii le cumpără și le aruncă la fel de rapid, este una dintre cele mai poluante din lume.
Potrivit Programului ONU pentru Mediu, industria modei este al doilea cel mai mare consumator de apă și este responsabilă pentru aproximativ 10% din emisiile globale de carbon – mai mult decât toate zborurile internaționale și transportul maritim la un loc. Producătorii seacă sursele de apă și poluează râurile și pâraiele, în timp ce 85% din toate textilele merg la gunoi anual. Chiar și spălatul rufelor eliberează în ocean 500.000 tone de microfibre în fiecare an, echivalentul a 50 de miliarde de sticle de plastic.
Potrivit documentarului lansat în 2015 „The True Cost”, lumea consumă în jur de 80 de miliarde de piese vestimentare noi /an, cu 400% mai mult decât consumul de acum douăzeci de ani. Americanul mediu generează 82 kg de deșeuri textile/ an. Din păcate, problemele fast fashion sunt adesea trecute cu vederea de către consumatori.