George Simion, președintele AUR, și Mihai Enache, candidatul Alianței pentru Unirea Românilor la Primăria Capitalei, i-au făcut plângere la DNA edilului Bucureștiului, Nicușor Dan, cu privire la sursa finanțărilor pentru panotajul din Capitală (foto jos). Președintele AUR susține că primarul general minte atunci când afirmă că toate afișele și panourile electorale au costat 180.000 de euro și că Nicușor Dan trebuie să dea dovadă de „transparență”. „Şi minciuna aceea, că tot afişajul tot panotajul au costat până în suma de 180.000 euro, să o spună cui vrea el. Poate i-o spune lui Matei Păun, acel personaj despre care susţinea că nu are de a face cu el”, a declarat George Simion, amintind de un demers similar, din urmă cu 6 ani, al fostului purtător de cuvânt al cabinetului Ponta, Mirel Palada.
Pe 20 iulie 2018, sociologul Mirel Palada se prezenta la sediul DNA central pentru depunerea unei sesizări cu privire la posibila finanțare ilegală a partidului Uniunea Salvați România (USR). Palada era frământat la gândul că USR ar fi primit bani în campania din 2016 din partea unor “instituţii non-româneşti” sau de la “state care nu sunt prietene cu România”, în ecuație fiind, în mod evident, Rusia, și numele deja celebrului Matei Păun, personaj care vorbea în aceeași notă de simpatie atât despre Nicușor Dan cât și despre Putin și Moscova.
Nicușor, dans electoral pe firul ideologic dintre Matei Păun și Rusia
La alegerile locale din 2016, Nicușor Dan l-a avut de-a stânga sa (ideologic vorbind), pe omul de afaceri Matei Păun, acesta din urmă ocupând poziția de șef de campanie al actualului edil. Controlând, încă din 2011, firma care deține cele mai numeroase și vizibile spații de panotaj din București, alocate în prezent campaniei ”Mulțumesc!” a lui Nicușor Dan, Matei Păun și-a asumat cu mândrie și supranumele de „bancherul din spatele lui Nicușor Dan”, afirmând public în 2017: ”Corect. Eu sunt ceea ce se cheamă bancher de investiții. Lucrez în finanțe de 20 de ani (…) Eu, până să apară Nicușor, nu îmi găsisem o cauză sau o direcție în care să-mi investesc timpul și resursele”.
Acuzat de simpatii pro-ruse, Păun a pus această ”aplecare” către Răsărit pe seama școlii de gândire realiste în relația cu Rusia, susținând că Putin a jucat un rol fundamental în „salvarea” Rusiei, în urma „dezintegrării profunde” de după Elțîn, recunoscându-i tot felul de merite autocratului de la Kremlin, ba chiar criticând unele poziții ale Occidentului față de această putere.
Personajul adânc implicat în campaniile lui Nicuşor Dan și-a etalat și pe contul de Facebook, in cadrul unor postări între timp restricţionate, simpatiile pentru Putin şi Rusia, cărora le-a luat apărarea în problema sancţiunilor financiare impuse Moscovei. „Dacă cineva încearcă într-adevăr să pedeapsească poporul rus pentru că e patriot, prin deprecierea rublei, face un gest iresponsabil. Oamenilor proşti, puţin informaţi, din zilele noastre le place să-l compare pe Putin cu Hitler. Îi avertizez pe ei şi pe voi că, dacă reuşim să-l dăm jos pe Putin prin declanşarea unei hiper-inflaţii în Rusia, atunci vom putea să vedem cum e cu adevărat un Hitler rus. Iar un asemenea război în Europa ar putea fi orice, dar nu un lucru amuzant”, era mesajul publicat de Matei Păun (foto) la 22 decembrie 2014.
Într-o altă postare, comentând un articol „Analiza duşmăniei faţă de Vladimir Putin şi Rusia“ , șeful de campanie al lui Nicușor Dan încerca demontarea unor alegaţii la adresa lui Putin, potrivit cărora acesta ar fi înconjurat de KGB-işti și și-ar dori recrearea Uniunii Sovietice. Nu în ultimul rând, în 2015, Matei Păun recunoştea că a fost în dese rânduri la Moscova şi nu era de acord cu un articol al Financial Times în care Moscova era prezentatd drept un oraş trist, considerând că această e abordare e specifică presei „mainstream“.
Nicușor, publicitate electorală pe panourile Rusiei
Legăturile lui Matei Păun cu Rusia sunt clare, simple și parțial asumate. Firma la care Păun a explicat că are calitatea co-fondator, adică BAC Romania (Balkan Advisory Company SRL, care se trage din BAC Irlanda), s-a dezvoltat pe piețe controlate de Kremlin și în relații contractuale cu instituții financiare din Rusia, cea mai notabilă afacere cu Federația Rusă fiind cea în urma căreia BAC Romania a devenit manager de proiect și subcontractor al GazpromBank (banca gigantului energetic Gazprom) pentru implementarea secțiunii din Bulgaria a proiectului South Stream.
Totodată, în anul 2011, firma lui Păun a oferit finanțarea necesară pentru achiziția “News Outdoor Group” (Romania), actuala Getica OOH, una dintre cele mai mari companii de publicitate OOH din Romania, de la un consorțiu sursesc format din VTB Capital (a doua bancă ca mărime din Rusia) și Alfa Capital Partners (Rusia). Conform documentelor de la Registrul Comerțului, unicul acționar al companiei de panotaj Getica OOH SRL este o companie înregistrată în Cipru, Ecurdo Limited, ai cărei beneficiari reali sunt vechii parteneri ai lui Păun, Jean Rădulescu, Ion Arin Alexandru și Răduțoiu Iulian Cosmin.
Prin această tranzacție, mijlocită de firma lui Păun, Federația Rusă și-a asigurat supremația pe nișa “out-of-home advertising” în România, la fel cum activează în tot Est-ul Europei. Cu ajutorul News Outdoor Group (sau RUSS Outdoor), rușii acaparează masiv segmentul de publicitatea în spații publice din toată regiunea fiind activi în Rusia, Bulgaria, Republica Cehă, Israel, Polonia, Ucraina și desgiur în România.
Getica OOH are în prezent circa 2000 pe panouri în toată țara, din care 5-600 sunt în București, iar prețul standard pentru o chirie pentru un panou este de circa 300 de euro pe lună, fapt care duce valoarea totală a campaniei ”Mulțumesc” a lui Nicușor Dan de până acum la cel puțin 150.000-180.000 de euro (sau 18 milioane de ruble), valoare recunoscută de altfel de primarul Capitalei.