Sub titlul ”Vaccinează-te și rămâi în viață!”, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale din Republica Moldova a lansat un clip de promovare a campaniei naționale de imunizare care, mulțumită felului smart în care a fost realizat, a devenit viral pe internet, primind laudele unanime ale utilizatorilor de servicii sociale.
Clipul este de fapt un pamflet, care satirizează starea de confort și ignoranța, contrapunându-le realităților tragice ale pandemiei de coronavirus. Cadrele se succed într-un registru al umorului negru, în care apar, cu mesaje proprii extrem de incisive, protagoniștii reali ai prezentei situații de criză: bolnavii de Covid, cadrele medicale, medicul legist, antreprenorul de pompe funebre și groparul:
Medic legist, bând o cafea în liniște, în laboratorul de anatomie patologică, în vecinătatea unei mese de autopsie care își așteaptă ”clienții”: ”Până acum peste 7000 de moldoveni au murit de Covid. Tulpinile noi sunt mult mai agresive și mult mai contagioase. Dar tu nu trebuie să-ți faci griji…”
Gropar, trăgând cu entuziasm la lopată, în cimitir, pe marginea unei gropi proaspete care, de asemenea, își așteaptă ”clienții”: ”În Chișinău, de exemplu, avem cel mai mare cimitir din Europa. Aici îs destule locuri. Așa că… nu-ți fă griji…”
Antreprenor de pompe funebre, promovându-și fericit afacerea cu sicrie: ”Lumea zice că economia e la pământ. O fi, nu știu… Afacerea mea merge ca pe roate. Așa că eu nu-mi fac griji…”
Bolnav de Covid, vorbind de pe un pat de spital, conectat la aparate, în timp ce un cadru medical îi ia masca de oxigen pentru a încerca salvarea unui alt pacient: ”Dacă vei avea noroc să ai o formă ușoară, vei scăpa doar cu medicamente și mască de oxigen. Dar asta numai în cazul în care vor fi suficiente aparate și locuri disponibile în spitale”.
Medic, în camera de gardă, în vecinătatea unor cadre medicale prăbușite de extenuare: ”Doctorii vor ceda din cauza extenuării. Dar tu să nu-ți faci griji. Asta nu-i problema ta. Să se descurce ei cumva…”
România, eșec de marketing în campania în care Cîțu s-a erijat în emițător al mesajelor de conștientizare
În comparație cu Republica Moldova, România a lansat anul acesta o serie de 11 clipuri publicitare care își propuneau să ”atace” emoția publică, însă, din cauza exprimărilor propagandistice și a faptului că întreaga campanie a fost lansată fix în perioada în care restricțiile se ridicau, la începutul verii, strategia nu a dat rezultatele scontate.
Mai mult decât atât, apariția în clip a premierului Florin Cîțu, acuzat în spațiul public de faptul că încearcă să confiște doar reușitele campaniei de vaccinare, fără a-și asuma și eșecurile, a stârnit iritarea utilizatorilor de servicii sociale din România, și comentariile critice ale specialiștilor în comunicare.
“Această campanie mi se pare un pas în față. Poate avea un impact mult mai mare pentru că mesajul e pozitiv, se folosește emoția”, declarat Ioana Anescu, director executiv IAB România (Interactive Advertising Bureau), în luna mai, la momentul lansării campaniei.
“În opinia mea, însă, campania a venit un pic cam târziu. Trebuia declanșată imediat ce vaccinul a devenit disponibil pentru toată lumea. Acum (n.r – la începutul verii), foarte mulți oameni nu mai sunt preocupați de vaccinare pentru că majoritatea restricțiilor au fost ridicate”, a mai spus Ioana Anescu, specialist în publicitate.
“Emoția e foarte bună, dar nu știu în ce măsură aceste clipuri îi vor convinge pe nehotărâți să se îndrepte spre centrele de vaccinare. Cred că trebuie luate și alte măsuri în ce privește informarea și accesul la vaccin, măsuri care să vină în ajutorul celor nehotărâți, mai ales cei care locuiesc în mediul rural”, a adăugat directorul executiv IAB România.