Deși sunt planificate cu grijă, așteptate cu nerăbdare și uneori plătite cu eforturi considerabile, vacanțele românilor încep să se transforme din ce în ce mai des în adevărate experiențe traumatizante, cu precădere atunci când vine vorba de operatori naționali, ale căror înșelătorii în formă continuată ori sunt trecute cu vederea de autorități ori sunt sancționate blând, cu avertismente sau măsuri de conformare.
În așteptarea unor instituții care să le facă dreptate, victimelor înșelătoriilor nu le mai rămâne altceva de făcut decât să scrie memorii peste memorii și să împărtășească și altora aventurile prin jungla insuficient reglementată a turismului autohton, în speranța că acest lucru îi va feri pe alții de experiențe dramatice smilare.
Turiști ”păcăliți” de Booking și înșelați de proprietarii pensiunilor turistice
Este și cazul cazul unui ialomițean care a achitat integral cazarea, iar când a ajuns la locație împreună cu familia a fost trimis într-o anexă neconformă cu oferta plătită, motivându-i-se cu indiferență că proprietatea este deja ”plină”.
”Vreau să vă atrag atenția asupra neregulilor constatate la Pensiunea Adolescența din Dărmănești, Bacău, situată pe Valea Uzului (n.r. – foto jos), ca să nu mai pățească cineva ce mi s-a întâmplat mie și soției mele” și-a povestit pățania, pe Facebook, Nicolae Sandu, ialomițeanul care, asemeni altor mii de români în această vară, acuză vulnerabilitățile portalului de rezervări Booking.com și reacția lentă a autorităților
”Am făcut rezervarea pe Booking pentru un sejur de 6 nopți la pensiunea respectivă și am plătit suma de 1.800 lei în avans pentru că aceasta era politica de rezervare. Toate bune și frumoase, doar că, odată ajunși acolo, am fost informați că pensiunea este plină și că nu putem fi cazați decât într-o altă cameră, dintr-o altă anexă. Când ne-a fost prezentată însă, surpriză: comparativ cu camera pentru care am plătit, în aceea abia aveai loc să cobori din pat, atât era de mică. Am fi acceptat să fim cazați acolo, cu condiția să nu trebuiască să plătim tot 300 lei pe noapte, moment în care gazda a devenit recalcitrantă, informându-ne că toate camerele au același preț. Ori, din pozele de pe Booking se vedea clar diferența. După mai multe discuții am refuzat oferta, moment în care gazda ne-a transmis că și dacă am fi acceptat, tot nu ne-ar fi primit. Acela a fost momentul in care am decis să sunăm la Booking să rezolvăm speța, doar că în weekend, platforma nu are reprezentat pe România. In fine…am plecat și ne-am cazat în altă parte. In următoarele 3 zile am purtat discuții cu 3 reprezentanți de la Booking, însă fără succes. Răspunsul a fost de fiecare dată că problema nu este la ei și că trebuie discutat cu pensiunea. Nu am putut rezolva nimic, drept pentru care, odată întorși din concediu, am depus sesizare la OPC. Apropos, site-ul ANPC nu a funcționat 2 săptămâni. Așteptăm acum răspuns din partea OPC, dar vom depune între timp și o plângere la poliție pentru înșelăciune. In concluzie, după experiența care ne-a stricat vacanța și în urma căreia se pare că am pierdut 1.800 lei, recomandarea noastră este să evitați cazarea la Pensiunea Adolescența.
Oferta de pe Booking nu are legătură cu ceea ce primești la fața locului.
Cât despre Booking… considerăm că de data aceasta ne-a păcălit bine”, este relatarea ialomițeanului Nicolae Sandu.
De reținut faptul că relatarea experienței familiei Sandu pe grupul de Facebook ”Vacanțe sub 500 de euro” a fost apreciată de aproape 600 de persoane și a primit peste 170 de comentarii care confirmă simptomatologia afecțiunilor din turismul românesc.
”Adolescenții” din Dărmănești: înfumurați, obraznici, agramați și agresivi
Am încercat în van să aflăm și punctul de vedere al operatorilor Pensiunii Adolescența, din Dărmănești. Pe site-ul locației de cazare există postat un număr de telefon la care nu ne-a răspuns nimeni, o adresă fizică și o adresă de email. Pensiunea, din câte am reușit să aflăm, este administrată de Luminița Cojocărel, prin una dintre firmele la care este acționar, cu precizarea că SC Costy Adolescența SRL, singura proprietate al cărui nume rezonează cu numele Pensiunii, este în acest moment inactivă.
În contextul reclamațiilor postate pe pagina de Booking, punctul de vedere al proprietarilor pensiunii l-am putut afla doar prin intermediul reacțiilor pe care aceștia le-au avut față de turiștii nemulțumiți, iar gramatica și tonul construcțiilor textuale spune totul despre patronii locației.
”Buna ziua . Va ti cazat la pensiune sa va fie aproape de Salina , ati facut naveta ca ati vrut voi , si stii cv referitor la curatenie acum exagerezi dar putin imi pasa ce spui esti un om cu 2 fete ………..,si nu este vina mea booking va dat Informării eronate . Ai figuri de Diva dar tu esti altceva …….” a răspuns proprietatea unei turiste din Belgia, care anunța că piscina și ciubărul sunt nefuncționale iar în timpul nopții se stinge electricitatea și se oprește apa, unui alt turist, care a acuzat drumul impracticabil și faptul că și-a rupt mașina în gropile traseului către proprietate administratorii răspunzându-i în mod similar: ”De ati dat nota 1 pentru ca ati stat in camera si ati mancat sendvici, si vi sa stticat Hârbu de Masina , e vina mea ?”.
Ce spun turiștii. Pensiune sau adevărată Casă a Groazei?
Pe Revieweuro.com, cel mai cunoscut portal european de recenzii și informații pentru turiști, abundă comentariile indignate ale celor care s-au izbit de ”ospitalitatea” operatorilor Pensiunii ”Adolescența”.
”Proprietarii extrem de neprimitori, apartamentul era practic o camera dubla cu un hol anexat, fără lumina naturală, lipsea si chiar si becul. Împrejurimile erau mai atractive decât proprietarii. Am avut impresia ca deranjam, probabil dumnealor își doresc oaspeți ce irosesc bani fără a avea si justificare pentru serviciile ce le pun la dispoziție. Personalul de alta naționalitate era tratat cu foarte mult dispreț”, spune unul dintre userii Revieweuro.com, în timp ce altul se exprimă în termeni și mai categorici: ”un adevarat soc am avut vis a vis de pensiunea Adolescenta. Ai impresia ca deranjezi daca intrebi ceva, te simti vinovat ca ai mers acolo. Preturi exagerate, de personal calificat nu poate fi vorba, persoana care face curat te serveste si la masa, piscina fara apa, un apartament intunecat, cea de a doaa camera a apartamentului fara fereastra si mica ca un beci de intunecata, care costa doar 350 lei pe noapte. Ce sa mai spun am luat o mare teapa si am plecat dupa o noapte, gazde asa neospitaliere eu personal nu am intalnit, asa se explica ca eram singurii turisti din pensiune”.
Alți turiști prejudiciați spun suficient de mult cât să convingă și cel mai îngăduitor inspector ANPC să sancționeze drastic Pensiunea: ”O zonă superbă, la care vrei să vi din nou, dar până când faci cunoștință cu doamnă patroană. Fără apă de spălat, și fără lumină după ora 2 noaptea și să nu zic, scârba cu care vorbește, cu cei cazați. Dar mai ales, că se încurcă meniul si la sfârșit, afli că esti foarte încărcat pe nota de plată. Păcat, dar nu îți vine să mai revii niciodată”; ”Dacă așa arată “adolescența”, e vai si amar de toți adolescenții! Nu servesc mâncare deoarece au un “eveniment’!? Cum o fi când nu au evenimente?Cred ca arunca cu farfuriile după tine! Noroc ca au piscina! Dacă esti cuminte Baga si apa!”.
Pe același site, un alt comentariu, al unui fost angajat al Pensiunii, trimite operatorul turistic în sfera penalului, persoana plângându-se de faptul că nu a fost plătită pentru perioada în care a lucrat la pensiune, ba chiar a fost luată pe sus și abandonată, noaptea, într-o pădure, la 8 kilometri depărtare.
Patroana ”Adolescenței”, trimisă în judecată și achitată într-un dosar de furt și fapte de corupție
Și, pentru că tot vorbeam de aspectele penale, merită amintit și faptul că numele Luminiței Cojocărel apare într-un celebru dosar de furt de energie electrică şi fapte de corupţie instrumentat în urmă cu 10 ani în Bacău. În 2014, procurorii băcăuani au finalizat cercetările faţă de mai multe persoane şi firme, implicate în furtul de electricitate, de pe urma căruia EON Energie România a fost prejudiciat cu mai multe milioane de lei. Printre cei trimişi în judecată se numărau la acea vreme Bogdan Chiţescu, Ştefan Vaşloveanu de la EON dar şi Cristinel Bostan, primarul localităţii Sascut și chiar patroana societății care administrează Pensiunea ”Adolescența” din Dărmănești.
Luminiţa Cojocărel a fost trimisă în judecată sub aspectul săvârşirii infracţiunii de instigare la abuz în serviciu, contând în aceea că, prin intermediul inculpatului Vaşlovanu Ştefan, ar fi instigat angajaţii E-on (membrii comisiei de analiză, inculpaţii Căşeru Ecaterina şi Camilar Florinel) să constate că nu există nereguli cu ocazia verificării efectuate la data de 12.12.2013, de către inspectorii energetici din cadrul E-on Moldova, la un imobil situat în loc. Dărmăneşti, jud. Bacău. Șapte ani mai târziu, Tribunalul Bacău o achita pe ”inculpata Cojocărel Luminița”, sub aspectul săvârşirii infracţiunii de „instigare la abuz în serviciu”, prev. de dispoziţiile art. 47 al. 1 C.p. art. 297 al. 1 C.p., (faptă din 12.12.2013), reținând că fapta nu era prevăzută de legea penală.
Socoteala de-acasă nu se potrivește cu țeapa de pe Booking
Înșelat de patronii Pensiunii ”Adolescența”, ialomițeanul a fost prejudiciat în realitate cu concursul nemijlocit al operatorului de rezervări Booking.com, cel care nu i-a rambursat lui Nicu Sandu cei 1.800 de lei plătiți în avans pentru serviciile de care nu a beneficiat, pentru simplul fapt că Pensiunea a raportat în fals faptul că turiștii nu s-ar fi prezentat la proprietate. Deși există înregistrări video ale momentului în care turiștii au ajuns la locație, iar primele demersuri întru remedierea situației au fost demarate din incinta proprietății, familia Sandu nu a fost nici până azi despăgubită pentru vacanța ratată, antamată pe baza recomandărilor și garanțiilor Booking.com.
În atare situație, păgubiților nu le-a rămas decât speranța ca Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor și organelor de cercetare penală nu le va lua ani de zile pentru soluționarea plângerilor. Noi, românii de rând, rămânem cu certitudinea că socoteala de acasă nu se va potrivi niciodată cu înșelăciunea din târgul de ”oportunități” al Booking.com.