Conferința de presă ce a prefațat ediția din acest an Festivalului Național de Muzică de Mamaia a prilejuit un dialog al organizatorilor și oficialilor evenimentului artistic de tradiție de pe Litoral cu jurnaliștii acreditați, directorului juriului, pianistul, interpretul și compozitorul Horia Moculescu, distingându-se prin stilul volubil și degajat cu care a răspuns întrebărilor celor prezenți.
Horia Moculescu a pledat pentru imperativul organizării fără sincope, în regim anual, a Festivalului, după cei 11 ani de absență care au luat sfârșit odată cu ediția aniversară Mamaia 60 din 2023, evocând și un moment puțin cunoscut opiniei publice, acela al interzicerii regalului artistic vreme de 7 ani, între 1976 și 1983.
Răspunzând întrebărilor reporterilor Barikada.ro și Radio Campus, Horia Moculescu a dezvăluit faptul că precedenta suspendare a organizării Festivalului, între 1976 și 1983, a fost determinată de influența poetului Adrian Păunescu, în urma unui incident care a politizat în mod nefericit jurizarea laureaților ediției din 1976 a Festivalului.
”În perioada acea era un mare conflict între Păunescu și muzica ușoară… De ce? Pentru că la ediția din 1976 (n.r. – a Festivalului Mamaia) un coleg de-ai noștri mai în vârstă, căruia i se selecționase o piesă unde Bălcescu rima cu Tudor Vladimirescu, a ajuns în finală să schimbe Bălcescu cu Ceaușescu, pe aproape același număr de silabe. Iar melodia a luat premiul 2. La care Păunescu, un lucru cunoscut în lumea noastră, a spus ”cum e posibil ca Tovarășul să iasă pe locul 2? Acest festival uitați-vă ce texte are!”. Și a început să caute niște texte mai superficiale, și le compara cu textele din Cenaclu. Conflictul cu Păunescu a durat foarte mult. Acei 7 ani au fost o pierdere aproape irecuperabilă pentru muzica ușoară românească. Conflictul meu personal cu el s-a concretizat la o întâlnire la Circ. M-a invitat la Cenaclu și m-am dus în speranța că pot să-i spun ce am de spus. Există martori, există Ciocu, Mircea Vintilă, Alifantis și Baniciu. A fugit la animale. Acolo la Circ. A plecat de lângă mine, după care a ieșit pe scenă Păunescu și a spus ”ascultați: de-ai fi tu salcie la mal, m-aș face râu la umbra ta… Ce splendoare!..” Nu mai eram ăia de dinainte cu 7 ani, pentru că el pierduse în sine procesul”, a declarat Horia Moculescu.
Directorul Juriului Festivalului Mamaia 2024 a recunoscut și felul în care și-a luat revanșa față de Adrian Păunescu, folosindu-se de examenul de atestat al regretatei soliste Anda Călugăreanu, vedetă incontestabilă a muzicii ușoare, care a cochetat pentru o perioadă și cu muzica folk prin intermediul ”Cenaclului Flacăra”.
”Eu m-am răzbunat, meschin, e adevărat. Dumnezeu să o ierte pe Anda Călugăreanu, Anda trecuse de partea muzicii folk și a spus că muzica ușoară este o mizerie, eu fiind prieten cu ea de când eram mic. Și vin atestatele. Și la atestate, cine apare prima? Anda, cu chitara. ”Anda, pentru ce dai tu examen? Solist și instrumentist la muzică folk. Știi chitară? Da. Știi note? Nu. Păi și atunci cum știi chitară? Păi aici sunt acordurile alea… Uite, Anda, facem un târg: dacă tu vrei solist de muzică folk, eu îți dau Categoria a treia. Dacă vrei solist vocal de muzică ușoară, unde ești vedetă deja, îți dau categoria întâi. Ce vrei să fii?” Și a scris cu mâna ei: solist vocal de muzică ușoară. Și a părăsit folkul. Iar ăsta a fost un moment pe care Păunescu nu l-a gustat cu tot ce trebuie”, a dezvăluit Horia Moculescu.