Bucureștiul este una dintre cele doar 15 capitale ale țărilor UE în care plata călătoriilor cu mijloacele de transport în comun supraterane se poate face prin SMS, fără a fi nevoie de descărcarea unei aplicații sau de plata imediată, prin card. Este un avantaj de care bucureștenii, sau cei care vizitează Capitala, profită din ce în ce mai mult.
Concret, în 2023 s-au făcut aproximativ 8 milioane de plăți prin acest sistem, cu o medie lunară de peste 600.000 de tranzacții, iar în 2024 numărul plăților a crescut substanțial, ajungând la un vârf de peste 800.000 în luna martie. Același număr unic, poate fi folosit în București, de această dată la fel ca în aproape toate capitalele UE, și pentru plata parcării. La acest capitol, în 2023 s-au efectuat aproape 3 milioane de tranzacții, iar doar în martie 2024 s-au înregistrat aproape 330.000 de plăți. Tot prin SMS la numărul #7458 se poate plăti și trenul care leagă Gara de Nord cu Aeroportul Otopeni.
Spre deosebire de celelalte metode de plată a călătoriei cu STB sau a parcării, plata prin SMS vine cu avantaje certe, mai ales într-o țară în care nivelul de alfabetizare în domeniul noilor tehnologii este printre cele mai mici din UE, scepticismul populației în ceea ce privește siguranța plăților cu cardul este ridicat, iar infrastructura în acest sector este încă precară. În primul rând, așa cum arătam și mai sus, nu este nevoie de descărcarea unei aplicații specifice (așa cum este cazul în multe alte capitale), motiv pentru care cei care achită călătoria prin SMS nu au nevoie de telefoane performante și nici măcar de internet.
În al doilea rând, având în vedere programul casieriilor STB (închise noaptea și în week-end), plata prin SMS este o metodă prin care poți evita amenzile, chiar și fără a avea un abonament lunar sau cu altă durată. Nu în ultimul rând, plata prin SMS vine cu o “perioadă de grație” pentru cel care o utilizează, pentru că plata călătoriei se va face împreună cu următoarea factură pentru abonamentul de telefonie, adică la interval de aproximativ o lună.
Numărul unic
O analiză a Autrității Române pentru Smart City, organizație care își propune formarea de comunități creativ-inteligente în România și promoarea conceptelor de Smart City în rândul decidenților, relevă faptul că în capitale europene cunoscute, unde plata călătoriei nu se poate face prin SMS, achiziționarea biletelor este de multe ori un demers dificil sau suprataxat.
Site-urile de specialitate din Spania, de exemplu, scriu că în Madrid, unde sistemul de transport public este unul masiv și alambicat, cumpărarea biletelor pentru rute specifice este foarte complicat, atunci când se utilizează aplicația pusă la dispoziție de operatorul public și vine cu costuri suplimentare atunci când biletul se achiziționează direct din autobuz sau tramvai sau când se apelează la intermediari.
Aceeași situație se regăsește și în Budapesta, de exemplu, unde, dacă biletul nu este achiziționat de la un automat al operatorului, va fi cu până la 20-25% mai scump, cumpărat direct din mijlocul de transport în comun. Și exemplele pot continua.