Peste trei milioane de lei (aproape 600.000 de euro) au fost cheltuite de partide pentru promovare în perioada 25 decembrie 2023 – 24 martie 2024, numai pe Facebook. Pe lângă aceste cheltuieli, prin Facebook s-au promovat de aproape încă 600 mii de lei publicații online, organizații neguvernamentale sau alte entități, prin reclame marcate ca politice/electorale/sociale. Se ridică întrebarea de unde provin aceste sume, din moment ce partidele sunt atât de puțin transparente în legătură cu banii pe care îi folosesc.
În primele trei luni ale anului s-au cheltuit prin paginile partidelor sau pagini care pot fi asociate partidelor politice aproximativ trei milioane de lei. Experții EFOR au observat creșteri la toate partidele, cu excepția USR. Potrivit acestora, un motiv ar fi plecarea în anul 2024 a unor membri care au investit sume semnificative în promovare online.
Peste 75% din bani (2,4 mil) au fost cheltuiți de către USR, PNL, PSD și AUR. Valoarea pentru cele patru partide este similară cu cea din 2023, când s-au cheltuit 2,1 mil lei în primele trei luni ale anului. Cheltuielile paginilor aparținând unor politicieni care au declarat că vor candida independent reprezintă 7% din total.
În ceea ce îi privește pe liderii de partid, cel mai mult au cheltuit paginile lui Marcel Ciolacu, urmată de paginile USR, Cătălin Drulă și Nicușor Dan. De la PNL cel mai mult a plătit deputatul Sabin Sărmaș (exclus în luna martie din PNL). În top 10 apare și pagina lui Mihai Polițeanu, care și-a anunțat candidatura la Primăria Ploiești din partea partidului Mișcarea Noi, Ploieștenii! Pe locul 10 se numără campania NU PSD-PNL, care pare a fi legată de USR.
Pagina liderului PSD, Marcel Ciolacu, a alocat de departe cea mai mare sumă, peste 256.000 de lei. Ea e urmată de pagina președintelui interimar al Senatului, Alfred Simonis și de cea a lui Petru Bogdan Cojocaru, fost deputat și prefect, respectiv noul președinte al PSD Iași. Pagina oficială PSD se află pe locul patru.
Paginile oficiale USR și cea a președintelui Cătălin Drulă au cheltuit 155.000, respectiv 147.000 lei. Pe locul trei se află Stelian Ion, deputat și candidat la Primăria Constanța.
Pagina liderului partidului nu este neapărat cea care cheltuie cel mai mult, remarcă EFOR – situație pe care a mai constatat-o și în trecut. În primele trei luni din 2024 cei mai mulți bani s-au cheltuit de către Sabin Sărmaș, deputat și candidat la Primăria Cluj Napoca. Pe locul doi se află pagina oficială PNL. Pe locul trei se află Mihai Coteț, consilier local la Pitești, urmat de Ion Iordache, senator.
Cei mai mulți bani au fost investiți în pagina candidatului AUR pentru Primăria București, Mihai Enache, și pentru pagina liderului partidului, George Simion.
EFOR a inclus în analiză și pagini care ar putea fi afiliate AUR judecând după conținut și după modul în care au fost înregistrate aceste pagini. Majoritatea paginilor care au promovat peste 200 de reclame au legătură cu AUR, dar nu sunt neapărat pagini ale membrilor sau partidului ca atare, ci par site-uri de știri. Conform rotld.ro, DGI MULTIMEDIA DESIGN S.R.L. a înregistrat unele dintre site-urile care sunt legate de paginile FB, și anume 60m.RO, curierulromanesc.ro, criticii.ro, political.ro sau gazetarii.ro. Firma, înregistrată într-o comună din județul Iași a colaborat în campania electorală cu AUR în 2020, pentru campania online a partidului. Unele dintre articolele publicate se regăsesc cu aceleași titluri pe mai multe pagini web. Multe dintre aceste site-uri au date de contact și redacții minimale și puțin transparente.
Un rezultat interesant al analizei, remarcă EFOR, este că 42 de pagini au promovat 127 de reclame în valoare de 20.000 lei în județul Neamț. Deși suma nu e mare, este interesant modul în care se transmit informații în formate foarte similare în mai multe localități din județul Neamț, promovând candidați PNL și denigrând aleși locali PSD. Acest tip de campanie concertată arată de fapt că alianțele PSD-PNL nu sunt atât de puternice la nivel locale pe cât le prezintă liderii partidelor la centru.
„Nu putem concluziona dacă reclamele sunt sau nu sunt plătite din subvenții. Observăm însă că promovarea în mediul online ocupă un procentaj foarte mic din investițiile totale făcute de partide din subvenții. Migrația politică sau candidaturile unor foști membri de partid ca independenți au influențat unele din schimbările menționate mai sus. În contextul alegerilor din iunie, această migrație se va intensifica”, concluzionează raportul Expert Forum.
Partidele politice au cheltuit și pentru promovarea pe Google peste 600.000 lei. Jumătate din bani au fost cheltuiți de PSD, iar aproape 40% de USR. Restul partidelor au avut cheltuieli reduse, arată EFOR. Cea mai mare parte din cheltuieli au fost legate de advertiseri care au promovat partidul ca atare, iar cazurile în care promotor este o persoană sunt mai puține. În unele cazuri, advertiser-ul e o companie. EFOR a identificat cazuri de companii precum Amerisoft, care a făcut reclamă pentru diverse partide, inclusiv PMP, AUR sau USR.
Cheltuielile au scăzut comparativ cu perioada similară din 2023, când s-au înregistrat plăți de aproape 700.000 lei. Cea mai mare scădere se observă la USR, de la 416.000 la 230.000 și la PNL, de la 147.000 la 28.000 lei. PSD a crescut în schimb, de la 48.000 la 300.000 lei.
Metodologie
Analiza acoperă perioada 25 decembrie 2023 – 24 martie 2024 pentru Facebook și 1 ianuarie – 1 aprilie pentru Google. Datele utilizate sunt preluate din Facebook Library Reports, respectiv Google Ads Transparency Center. Partidul politic de care este legat o pagină/advetiser este introdus manual de EFOR, această informație nu se regăsește în baza de date – câteodată poate fi dedus din numele paginii sau din numele disclaimerului sau advertiserului.
Problema banilor plătiți către presă rămâne
Analiza EFOR s-a referit, de această dată, numai la banii cheltuiți de formațiunile politice pe rețelele de socializare, însă partidele se promovează cel mai mult redirecționând subvenția din finanțarea de la bugetul de stat către televiziunile „de casă”. Mai multe analize publicate de presa centrală arată că partidele plătesc sume enorme către site-urile televiziunilor de știri pentru a beneficia de clemența jurnaliștilor.
De exemplu, o investigație a Libertatea arăta că în 2023, PNL a plătit un milion de euro către site-un Digi24.ro, prin intermediul unei agenții de publicitate, după ce în fruntea partidului au ajuns Nicolae Ciucă și Lucian Bode. Articolele nu au fost marcate ca fiind publicitare. În 2022 și 2023, PNL a plătit aproximativ 8 milioane de euro pe an pentru promovare în presă.
La rândul său, PSD plătește promovarea pe site-urile televiziunilor A3, RTV, B1 TV, Digi24 și Realitatea, potrivit mai multor surse din conducerea partidului, citate de Libertatea.